Přesně před čtvrt stoletím se v automobilu poprvé objevil systém jízdní stability ESP, který zásadně zvýšil aktivní bezpečnost v dopravě. Podle odborníků je spolu s bezpečnostními pásy a airbagy nejvýznamnější součástí jízdní bezpečnosti. Od listopadu 2011 ho auta dostávají povinně. ESP umí nehodám předcházet. Neustále, několikrát za sekundu s pomocí řady senzorů monitoruje, zda nevzniká rozdíl mezi tím, kam řidič míří volantem, a skutečnou trajektorií vozu. Díky tomu už v samotném náznaku ztráty stability dokáže přibrzděním jednotlivých kol, případně omezením točivého momentu motoru, vrátit vůz do požadovaného směru a omezit smyk. Stabilizační systém se podle údajů společnosti Bosch, které patří společně s mercedesem dík za jeho vývoj, nachází ve 82 % všech nově prodaných osobních aut na celém světě. Dodnes bylo do vozidel nainstalováno více než 250 milionů zařízení ESP. Stabilizační systémy jsou součástí výbavy nákladních aut, autobusů i motocyklů a mají mnoho dalších funkcí, umí třeba stabilizovat přívěs, nebo simulovat funkci samosvorného diferenciálu.
Sdílet video na FB