iDNES.tv

  • Zpravodajství
  • Živě
  • Slow
  • Pořady
  • Rozstřel
  • iDNES KINO

  • Kutná Hora hlavní nádraží

    Hlavní nádraží v Kutné Hoře je jedno z velmi zajímavých míst na české železniční síti. Stanice vznikla už v roce 1869 jakou součást Rakouské severozápadní dráhy (ÖNWB), která spojovala Vídeň, Prahu a Berlín. O 14 let později byla do stanice úvratí zaústěna taky Kutnohorská místní dráha, se stanice Kutná Hora město (později ze Zruče nad Sázavou). 

    Hlavní kutnohorské nádraží je unikátní tím, že jde o jediné místo u nás, kde se stýkají dvě trakční soustavy přímo ve stanici. Pokud tedy uvidíte na záběrech elektrický oblouk u pantografu, je to tím, že lokomotiva právě přejíždí ze stejnosměrné soustavy 3kV do té střídavé 25 kV 50 Hz. Nebo naopak. 

    Během rekonstrukce 1. tranzitního koridoru jsou přes Kutnou Horu odkláněny některé spoje na Brno. Velmi silná je i nákladní doprava, v Kutné Hoře čekají na své výkony i postrkové lokomotivy, které pomáhají nákladním dopravců na trati přes Havlíčkův Brod do Brna Maloměřic, a které hradí stát. 

    Stanici Kutná Hora hlavní nádraží hodlá Správa železnic během několika let kompletně zrekonstruovat. Měl by vzniknout nový podchod, nová bezbariérová nástupiště, svůj vzhled zřejmě částečně změní i výpravní budova.  

    Depo Kutná Hora

    Depo v Kutné Hoře vzniklo ve druhé polovině 20. století, jedná se o jedno z nejnovějších železničních dep v bývalém Československu. Disponuje kolejištěm o užitné délce téměř 1000 metrů, dvě 43 metrové koleje jsou v kryté vytápěné hale. Zhruba od přelomu tisíciletí bylo kutnohorské depo opuštěné a beznadějně chátralo. Od roku 2019 je ve správě společnosti WYNX POOL, která ho opravila a oživila. Dnes v něm provádí kompletní rekonstrukce hnacích i tažených železničních vozidel. 

    video: iDNES.cz, iDNES.tv

    Sdílet video na FB